Julian-in-Azie.reismee.nl

Motorcycle Diaries

Hoi allemaal,

ik heb nog een tijdje tot de bus richting Pakse vertrekt, en zowaar is het internet hier in Savannakhet snel en goedkoop. Een nieuwe foto serie dus, die voor het grootste gedeelte bij dit reisverhaal hoort.

Motorcycle diaries dus. Een paar dagen geleden ben ik vanuit Vientiane vertrokken met een bus (half) vol backpackers richting het zuiden. Iedereen ging direct naar Pakse, en ik moest er dus alleen uit, jammer, want het was gezellig! (schoolreisje-achtig) om 01:45 stopte de bus in Tha Keak, om mij af te droppen. Het busstation was gigantisch, dus ik dacht dat het geen probleem zou zijn om watt e kunnen regelen qua eten/slapen. Echter bleek al snel dat alle bussen Tha Keak als regular pee-stop gebruiken, en al snel waren alle backpackers verdwenen en stond ik alleen op dat giga station. De lonely planet had me verteld dat er een aantal simple guesthouses op het station gevestigd waren, en dat klopte gelukkig. Vanwege het onchristelijke tijdstip waren de meeste deuren gesloten, maar uiteindelijk had ik ‘ geluk’ . Met handen en voeten de kamer van 50.000 Kip weten aft e dingen naar 35.000 kip, en toen de kamer bekeken. De huisbaas opende de deur, knipte het licht aan en zo’n anderhalf dozijn kakkerlakken wisten niet waar ze het zoeken moesten. Toen de beste man mijn nieuwe prijs van 10.000 kip niet wilde accepteren, en ook nog eens mijn paspoort als onderpand wilde hebben besloot ik ervandoor te gaan. Uiteiindelijk een tuk-tuk naar het centrum genomen, een hostelbedje van 25.000 kip (2,5euro) genomen. Er sliep een andere gozer, die toevallig hetzelfde plan als ik had: de loop rondom Tha Keak, met veel bezienswaardigheden onderweg. De volgende dag vroeg op pad gegaan en de eerste stind naar een natuurlijk wonder in Laos afgelegd: een 7km lange grot die met met de longtail-boat kunt doorkruisen. Erg bijzonder, groot en donker.

Die avond in een guesthouse in de buurt geslapen en meegegeten met de familie. Het plan om de volgende dag snel de waterval te bezoeken en door te gaan langs de route liep ietwat anders. We kunnen het kreng niet vinden, en toen we uiteindelijk de juiste weg hadden gevonden (met de scooter door de jungle, lianen ontwijken en door net te diepe stroompjes….) bleek dat we de laatste km of 2 moesten lopen. Prachtige jungle, maar zeer moeilijk te doen op flip-flops. We voelden ons zo discovery channel toen we uiteindelijk getrakteerd warden op het geweldige natuurlijke verschijnsel. Na een paar foto’s en een duik in het water barstte echter de hel weer los, en wisten we dat de weg terug een lange tocht zou worden. Door de regen en het ontbreken van een fatsoenlijk pad zijn we meerdere malen verkeerd gelopen. Waar we 1,5 uur voor gepland hadden heeft ons uiteindelijk 4 uur gekost.

Snel door naar de volgende plaats, om wat eten in te slaan op de markt. Een paar gefrituurde deeg achtige dingen, springrolls en een tros bananen. De route zou vanaf nu slecht zijn, Aldus de motor-verhuurder. Nou, dat was wel het understatement van het jaar. De weg was zo slecht dat we vaker naast de weg moesten rijden om niet gewoon vast te komen zitten in decimetersdiepe modderplassen, of gelanceerd te worden door verzakte stukken grond of stukken boom en andere zooi op de weg. De eerste 15km koste ons bijna een uur, en toen hadden we nog zo’n 60 km te gaan….het werd duidelijk dat we het eindpunt niet gingen halen, dus we probeerden voor het donker in een dorpje aan te komen waar we konden overnachten. We moesten aardig opschieten, eenmaal aangekomen bleek dat het iets te veel was voor de achterband : lek. Toen het 13 jarig jochie de band gefixt had en we wilden vertrekken bleek dat ik in een pin was gereden op het erf, wat dus nog een band verwisselden betekende.

Heerlijk geslapen, maar vroeg op en snel weg ging ‘m weer niet worden: de rally over de dirtroad had mijn mijn voorband helemaal doen splijten, (niet gezien vorige avond vanwege zachte band denk ik?) toen het wiel eenmaal vastzat draaide het niet, en heb ik het uiteindelijk zelf opnieuw moeten doen. Op hoop van zegen maar weer verder gegaan. Mooie natuur, grote stijle rotswanden aan weerszijden, en nog een aantal grotten bezocht waarvan eentje die je (via een boom) tot aan het plafond kon beklimmen: aardig indrukwekkend. De vogels vliegen langs je heen de grot in en uit. En je kan de vissen zien zwemmen in het kraakheldere water zo’n 30m onder je.

Die avond opzoek gegaan naar een laatste grot, maar we kwamen te laat aan, en de guard verzocht ons onvriendelijk te vertrekken. Aangezien die AK-47 in zijn handen continu op ons gericht was zijn we ‘m snel gepeerd. De grot is onlangs ontdekt, en er zijn veel Buddha beelden binnenin, wat het nu een soort van heilige plek maakt.

De motors na een mooie sunset teruggebracht, en al seen blok in slap gevallen: dik 500 km met polsen als extra schokbrekers. Pijnlijk.

De volgende dag vertrokken richting Savannakhet, om vanuit daar de Ho Chi Minh Trail te bewandelen. Net als de amerikanenkon ik de trail maar moeilijk vinden. de dirt-paden zijn gebruikt, maar er herinnerd maar weinig aan de tijd van bommen en granaten. Beetje een bummer, maar het was toch wel kick om door het gebied te gaan. Aangekomen in een dorpje werd ik oor een aantal local kids naar een beschoten Amerikaanse tank gebracht. Toen ik later een UXO- bombsquad team tegenkwam was het bewijs wel geleverd, zelfs als je midden in het gebied ziet, merk je nog niks van het grootschalige gebruik ervan. Blijven hangen in een dorpje aan een pittoresk watertje, als attractie voor de locals.

Zo meteen dus de bus naar Pakse, een dag relaxen denk ik. En dan de volgende motor-tour: het Boleaven Plateau: een gebied met z’n eigen mini-ecosysteem, wat een stukje ongekende omgeving oplevert.

Veel plezier met de foto’s

Groetjes Julian

Reacties

Reacties

Jesper

Des Jesus! Che zou met terugwerkende kracht jaloers zijn geweest op zo'n tocht, denk ik zo! En daarbij lijkt het prachtige baaitje nabij de Golden Gate brug waar ik vandaag heb gelegen toch enigszins in het niet te vallen:D
Morgen of dadelijk (voor mij 7uur 's ochtends) nog Nederland kijken?

joke

Je foto's weer prachtig Juul en je verhaal bijzonder smakelijk! Heb weer genoten!
De temp hier in Baierland nadert de 30 graden!!
Straks Nederland-Slowakije. Jippie....
Kijk uit naar je volgende verhaal en foto´s!
Liefs,

Ben

Heerlijk man! Zal onthouden dat je zo goed bent met het verwisselen van banden. Heb regelmatig problemen met mijn fietsbanden.

Morgen begint werchter. Net mn tas gepakt en dan ga ik vanaf morgen festival vieren. Volgend jaar gaan we samen.

En owja....

Wat een foto's!!!

SMak

Joop en Nel.

Hoi Julian,
Allereerst bedankt voor je kaart.Hier gaat alles goed. Dat je zo enthousiast bent geworden van de Aziatische landen verbaast ons niets.De cultuur en de mensen zijn totaal anders dan hier in onze welvaartstaatje Nederland.Zeker zoals jij reist ga je echt terug naar de basis.Voor ons gepensioneerden is dat een stap te ver en hechten daarom toch wel aan meer luxe ( denk aan het Zwitsters leven gevoel). Desalnietemin zien wij toch veel overeenkomsten tussen onze reizen en die van jou en vinden het fijn dat onze films jou een extra push hebben gegeven om naar deze kant van de wereld te gaan.Ook van dit verslag en de foto's genieten we weer enorm.Wij zijn net terug van een fietsvakantie in Frankrijk.Hebben met vrienden gefietst door de Loirevalley bij Tours. Gaat wel even iets anders dan bij jou hoor.Wij fietsten 40 tot 70 km per dag van hotel naar hotel en schrik niet onze bagage namen we zelf niet mee,maar werd naar ons volgende Hotel vervoerd.Wat wij dan voor een week bij ons hebben, kan jij denk ik wel 5 jaar vooruit.Het was een erg mooie reis met veel natuur en natuurlijk enorme mooie kastelen en geweldig lekker eten.Om te fietsen was het wel erg warm, 30 tot 35 gr. met uitschieters naar 40 gr. Je kan je wel voorstellen als je 70 km hebt gefietst en je moet dan nog een bergje nemen als de Cauberg dat dat bij deze temperatuur teveel van het goede is. Maar niet gemoppert hoor, het is altijd beter dan regen en wind.
Julian dit is het voor deze keer en wij kijken weer uit naar je volgende verslag.
Groetjes Joop en Nel.

Sjoerd

Hee Juul je bent echt de bom, krijg ook de drang om te gaan reizen man! Goed gedaan ;) Succes daar

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!