Julian-in-Azie.reismee.nl

Luang Prabang, Royal Capital of Laos

Sabai-dii allemaal (ja het is naast een good bye ook een how are you groet)

…slechts een aantal daagjes verder, maar ik kan me al niet meer herinneren waar de vorige post over ging. Ohja, dat ik met die mensen zou mee reizen. Mijn plan was om van Luang Nam Tha via Udomxai naar Knong Khiaw te reizen, en ‘m daar een beetje te chillen in schijnbaar prachtig remote gebied. Vanaf daar zou ik richting de Vietnamese grens gaan, om vervolgens weer naar het westen te gaan en Luang Prabang te bezoeken.

Het plan is nu zo gewijzigd dat ik eerst naar Luang Prabang ben gegaan. Ik reis morgen nog iets zuidelijker, en dan ga ik het rondje zoals hierboven omgekeerd doen, ik doe er iets langer over, maar dan heb ik wel de mogelijkheid van de boottrip van Knong Khiaw te nemen.

Maar over het hier en nu: Na een busrit van ca 10 uur kwam ik aan in Luang Prabang. De natuur is hier gewoon overal mooi, dus ik vond het eigenlijk niet zo erg. Totdat er een vrouw met mega haan op schoot naast me ging zitten. De locale bussen worden hier ook als cargo truck gebruikt, want we stopten telkens om zakken rijst, gereedschap en andere rotzooi in te laden, waardoor het uiteindelijk steeds drukker en voller werd in de bus. Afgezien van de constant overgevende locals, (plastic zak, vol? raam open en weg ermee) viel de reis best mee. Met de tuk-tuk van het busstation naar het centrum, en na stevig afdingen een goedkope kamer kunnen regelen. Die avond gegeten op de markt, en heb ‘t verder rustig gehouden.

De volgende dag verliep in den beginne wat naar; van de 8 mensen waar me mee waren verschilden de mening hevig over de te betalen prijs voor een bootrit naar een grot in de buurt. Toen uiteindelijk een prijs afgesproken was waren er een paar die de boot weer niks vonden. Ik en Marlou, een meisje uit Papendrecht waren het zat, en we zijn met wat mensen die zij eerder ontmoet had meegegaan naar de watervallen, ook in de buurt. Heb wat mooie foto’s, geweldig om in de verschillende basins te zwemmen. We hadden gehoord dat ‘we rechtsaf moesten, voorbij het blauwe ‘Danger, do not cross’ bord, en via die weg kwamen we bij een werkelijk paradijselijk stukje natuur.

Die avond tot laat gepilsd met het Australische stel bij de guesthouse, de volgende ochtend om 5u op om de monnikken te observeren terwijl ze hun rondgang door de stad maken voor aalmoezen (fatsoenlijk eten) van de lokale bevolking. Mooi om te zien.

De rest van de dag de stad doorgewandeld, en veel tempels bezocht. Met twee franse dames de Mekong overgestoken, een stuk gewandeld en beland in een klein dorpje waar ik een leuk kado’the voor Clau heb gekocht van een heel klein meisje, haar vader had een potterij, en ze probeerde volgens mij duidelijk te maken dat ze het olifantje zelf gemaakt had. (ja, de verassing is weg nu, I know). Verder gewandeld naar de oever van de Mekong rivier, genoten van het prachtige uitzicht, en een paar uur later met handen en voeten een locale visser ervan overtuigd om ons met zijn slowboat terug naar de oever van Luang Prabang te brengen. Gelukt, goedkoop, en een geweldige ervaring.

Vandaag een luierdag gehad, regent ook meer nu. Morgen vertrek ik naar Vang Vieng, het Salou van Laos, maar er schijnt ook een geweldig rotsachtig landschap te zijn, met grotten die te fiets/motorbike te bezoeken zijn. Het tuben (google maar even tubing Vang Vieng) sla ik uiteraard niet over.

Na Vang Vieng ga ik richting Phonsavan à Sam Nua à Knong Khiaw, en weer terug naar Luang Prabang met de boot. Tegen die tijd ben ik dik een week verder.

Ik ga stoppen nu, begin honger te krijgen. Bedankt voor alle leuke en lieve emails, had het wat moeilijk laatst, en jullie hebben me er weer bovenop geholpen.

Groetjes Julian!

Reacties

Reacties

Joke

Hoi Juul!
Ik heb het tubing ff gegoogled hoor! Dat drijven lijkt me wel wat maar dat geslinger..... Wel weer een ervaring erbij!
Jij gaat deze reis echt nooit meer vergeten!
Hoop voor je dat je niet allergisch bent voor pluimvee
:-)

tante ria en gerrit

Hai Julian,
Wij kijken elke keer weer uit naar je verhalen.
We genieten ervan, van alle dingen die je beleefd.
Dus gewoon verder gaan he. groeten van ons.

Joop en Nel

Heb even gegoogled op Tubing Vang Vieng. Het is wel gaaf,maar zo te zien lijkt iedereen daar stom dronken rond te lopen.Moeilijk momenten zijn om te overwinnen,dus wel even doorzetten hoor. Niemand kan deze reis nog van je afnemen.Hoe zit het trouwens met de maag en darmen. Ben je al een de "race" geweest of heb je daar geen last van ? Tot de volgende keer. Joop en Nel.

Sjoerd

De avonturen zijn in volle gang, als ik het zo hoor pak je echt alle facetten mee! Keep up the good work

Claudia

Als je terugkomt moeten we denk ik een vitrinekast kopen om al m'n olifantenbeeldjes in tentoon te stellen!

Erna en Peter

Hoi Julian
Zo leuk om je verhalen te lezen. Geen moment saai daar!!
Geniet ervan, de tijd gaat snel. groetjes uit Strijen

nicole

Heey juul!
Wat een verhalen joh. Zo kan je nog wel een aantal uurtjes doorschrijven van de gebeurtenissen die jij allemaal meemaakt. Ik kan het me echt niet voorstellen wat je daar allemaal doet. Wat een kotsys daar joh in die bussen gedver haha....

Nou geniet ervan jonge!! Hier is iedereen druk met afstuderen bezig en dan kan de vakantie voor ons ook beginnen.
Hou je taai en ik ziej e volgende verhaal wel weer verschijnen.

Liefs Nic

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!